Info » Pentti-Oskari Kangas

Pentti-Oskari Kangas

Haastattelussa Pentti-Oskari Kangas:

Pentti-Oskari Kangas lataa pöytään yrittämisen kaksi tärkeintä asiaa: itsekritiikittömyys ja usko omaan ideaan.

Vaakahuoneen paviljonki on viihtyisä ja suosittu ravintola Aurajoen rannassa. Se on myös Suomen vanhin rakennus, jossa on käytetty aaltopeltiä. Vaakahuoneen edustalla laiturissa lepää höyrylaiva s/s Ukkopekka, 75-vuotias vetreä vanhus, joka on toiminut maailman ainoana jäätämurtavana höyrylaivana liikenteessä.

– Pikkupojasta lähtien minulla on ollut valtava kiinnostus kaikkea vanhaa kohtaan. Rehellisyys ja nostalgisuus, mikä vanhanaikaiseen liittyy, on määritellyt elämääni. Asun 1400-luvulla rakennetussa talossa ja omistan kuorma-auton vuosimallia 1937. Ainoastaan vaimoni kohdalla olen tehnyt poikkeuksen, sillä hän on minua kolme vuotta nuorempi, Kangas hymyilee.

Huumori ja hulluus kulkevat Kankaan kokonaisuudessa koko ajan. 7 Seinähullua Veljestä -orkesterin jäsenestä tuli yrittäjä, joka käyttää nykyään muun muassa titteliä Herrankukkaron kiireapulainen.

– Opettajan ammatti oli se toinen vaihtoehto. Jos olisin pysynyt siinä työssä, niin olisin ikätovereideni tapaan eläkkeellä ja raha tulisi ilman jatkuvaa juoksemista, Kangas sanoo ja nauraa jälleen hieman harmaaseen partaansa.

Totta toinen puoli, huumoria toinen, sitäkin se aikuisiän aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö aiheuttaa. Elämänasenteesta ja erityislaatuisesta mielestä on seurannut myös yritystoimintaa, joka eroaa kilpailijoista eikä taivu ketjuuntuvaan yrityskulttuuriin.

– Jos ei itse usko omaan ideaansa ja siihen mitä tekee, niin ei siihen usko kukaan mukaan. Asenne, usko omaan ideaan ja itsekritiikin puute ovat ratkaisevia tekijöitä, Kangas sanoo.

Vanhan keräämisen rinnalla Kangas on aina ideoinut uutta. Luovuus, positiivinen elämänasenne ja huumori ovat elementit, joiden varassa usko on elänyt vuosikymmenet.

Kovin moni ei uskonut 25 vuotta sitten ideaan, jonka seurauksena Aurajokeen ilmestyi aito höyrylaiva.

– Ensimmäiset vuodet Ukkopekka tuottikin tappiota, mutta nyt se on kuljettanut yli puolta miljoonaa asiakasta ja pysyy pinnalla. Edelleen ideaan liittyy muitakin arvoja kuin tulosluvut.

Henkinen kuppi nurin

Entä kuka uskoi aikuisten leikkipuistoon luonnossa? Rymättylässä sijaitsevan kalastajakylän rakentaminen yritysten kokous- ja virkistyskäyttöön kuulosti 15 vuotta sitten seinähullulta yritysidealta. Varsinkin kun vetonauloina ovat Suomen sää, sauna ja silakka.

– Ongelmana oli, miten ihmiset saataisiin saaristoon eri vuodenaikoina. Käänsimme henkisen kupin nurin eli teimme ongelmista vahvuuksia. Huono sää ja luonnon keskellä oleminen ovat suurimalle osalle maailman ihmisistä poikkeuksellisia kokemuksia. Ei tänne kukaan matkusta aurinkoa ottamaan.

Kalastajakylä, lähiruoka, pihaleikit ja savusaunat sekä lämminvesipaljut eri asteisine vesineen ovat vuosien varrella osoittaneet, että usko tähänkin juttuun kannatti. Yllättävän moni yritystilaisuuksien veteraani haluaa nukkua linnunpöntössä, saunoa maan alla ja ottaa ilon irti koiranilmasta.

Kangas kertoo koukuttavaan tyyliinsä hollantilaisesta kirurgista, joka nautiskeli Euroopan puhtaimmasta sateesta. Ruotsalaiset eläkeläiset ihastuivat tikkuleikkiin, jota olivat viimeksi pelanneet lapsina. Viimeksi erityisen vaikutuksen teki kiinalaisten kaukomatka Herrankukkaroon.

– Suosituin tv-esiintyjä, neljän suurimman matkailulehden toimittajia sekä suurimman kiuasvalmistajan johtajat, Kangas luettelee ylpeyttä äänessään.

No kuka ei olisi elämäntyöstään ylpeä, jos se kiinnostaa muun muassa tv-kanavaa, jota katsoo 1,4 miljardia ihmistä päivittäin.

Onnellisen miehen tarinat

Kangas on tuhansien tarinoiden mies. Moni on niitä kuullut, noin sata tuhatta saa perjantaisin sähköpostia Herrankukkaron kiireapulaiselta. Resepti ja tarina sähköisesti on luovan yrittäjän ajatus, joka on huomioitu malliesimerkkinä sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnissa.

– Markkinointigurun opusta en ole lukenut. Sen kuitenkin ymmärrän, että ihmiset avaavat ne postit, jotka oikeasti haluavat lukea. Sisältö on oleellista, ja markkinointiviestinnän on oltava hyvin hienovaraista, kiteyttää Kangas toimintamallinsa.

Töitä ja tarinoita riittää, vaikka ikää ideariihelle on tullutkin.

– 69 kiloa ja 108 vuotta, vai oliko se päinvastoin, Kangas naurahtaa.

Yritystensä arkipäiväisessä tekemisessä Kangas on edelleen tiiviisti mukana. Usko omiin ideoihin on kantanut niin, että kiireapulaiselle on kysyntää. Kirjoittamiseen kuitenkin riittää sekä aikaa että materiaalia, sillä Kangas on tallentanut muistiinpanoihinsa satamäärin tarina-aihioita.

– Niin kauan kirjoitan kun elän. Uskonto, politiikka ja vesirajan alapuoli teksteistäni puuttuvat, mutta toivottavasti saan lukijani ainakin kerran per tarina naurahtamaan.

Ensimmäinen osa Onnellisen miehen tarinoita julkaistiin 2011 ja viides osa tuli uunista 2016. jatkosta sovittu. Tarinoita ja reseptejä niin sähköpostina kuin kansissa on siis tulevaisuudessakin luvassa. Ja onnellinen mies on myös siitä, että poika Karioskari Kangas toimii nykyään Ukkopekan päällikkönä. Kolmas polvi puolestaan opettaa kiireapulaista.

– Lapset ovat viisaita ja luovia. Heitä seuraamalla voi oppia paljon.